1. Pro-tukipiste

2. Terveys

3. Turvallisuus

Soita arkipäivänä tai tule käymään
+358 40 650 3705
Ilman nimeä
Ilman rahaa

ÄÄNIOPPAAN TEKSTIVASTINE
OSA 1. PRO-TUKIPISTE
[Musiikkia]
Hei. Tämä on Pro-tukipisteen opas.
Me Pro-tukipisteellä tarjoamme terveysneuvontaa, ohjeita ja apua ihmisille, jotka myyvät seksiä. Jos saat seksistä rahaa, tavaroita tai huumeita tai maksat seksillä asunnon, me voimme auttaa sinua.
Ensin kerromme Pro-tukipisteestä ja palveluistamme, jonka jälkeen kerromme terveydestä, turvallisuudesta ja miten voit saada apua.
Pro-tukipiste ei ole viranomainen. Pro-tukipiste on järjestö. Olemme tehneet auttamistyötä yli 30 vuotta. Kun tulet meille, sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi, näyttää passiasi tai antaa rahaa. Me emme kirjoita mitään ylös tai kerro sinun asioistasi muille. Me emme kerro sinusta mitään poliisille, Migrille, vastaanottokeskukseen tai muille viranomaisille.
Pro-tukipisteellä työskentelee terveydenhoitaja. Terveydenhoitajan kanssa voit puhua seksuaaliterveydestä ja terveyshuolista. Voit puhua myös huumeista. Pro-tukipisteellä saat seksitautitestit. Ne ovat ilmaiset eli et tarvitse rahaa.
Pro-tukipisteellä on myös muita työntekijöitä, jotka voivat auttaa sinua. Sinä voit puhua kaikkien työntekijöiden kanssa seksin myymisestä, seksistä ja seksuaalisuudesta. Heidän kanssa voit puhua myös esimerkiksi raha-asioista, asumisesta, ystävistä ja perheestä. Voit saada neuvoja oleskelulupa-asioissa sekä puhua Suomessa asumisesta.
Pro-tukipisteellä sinä voit turvallisesti kertoa elämästäsi. Kunnioitamme sinun päätöksiäsi.
Soita arkipäivänä numeroon +358 40 650 3705 tai tule käymään meillä Helsingissä, Kampissa. Meidän osoitteemme on Urho Kekkosen katu 4–6 B. Soita ovikelloa ja tule ylös viidenteen kerrokseen. Saapumisohjeet näet myös käyntikortista sekä verkkosivulta. Kokeile seuraavana arkipäivänä uudestaan, jos et tavoita meitä.
Tervetuloa.
[Musiikkia]
OSA 2. TERVEYS
[Musiikkia]
Hei. Tämä on Pro-tukipisteen opas.
Me Pro-tukipisteellä tarjoamme terveysneuvontaa, ohjeita ja apua ihmisille, jotka myyvät seksiä.
Seuraavaksi kerromme, miten sinä voit huolehtia terveydestäsi.
Pidä huolta kehostasi ja mielestäsi, että sinä et sairastu.
Kun harrastat seksiä, käytä kondomia. Kondomin käyttö suojaa seksitautien tarttumiselta. Seksitaudit ovat tauteja, jotka tarttuvat seksin yhteydessä.
Kondomeja on erilaisia ja erikokoisia. Pro-tukipiste voi antaa sinulle kondomeja ja liukuvoidetta ilmaiseksi, eli se ei maksa mitään. Jos tarvitset apua tai ohjeita kondomin käyttöön, Pro-tukipisteen työntekijä voi auttaa sinua. Liukuvoide tekee seksistä mukavaa ja turvallisempaa. Jos fistaat, käytä kumihanskoja ja liukuvoidetta. Fistaus tarkoittaa käden laittamista peräaukkoon.
Nyt kerromme h-i-v:stä eli hivistä ja seksitaudeista
On olemassa lääkehoitoja, jotka suojaavat hiv-tartunnalta. Niitä kutsutaan Prep- ja Pep-hoidoiksi. Pro-tukipisteen työntekijä voi kertoa sinulle lisää hivin ehkäisystä.
Käytä aina myös kondomia. Prep- ja Pep-hoidot suojaavat hiv-tartunnalta, mutta kondomi suojaa myös muiden seksitautien tarttumiselta.
Jos myyt seksiä, saat Pro-tukipisteeltä seksitautitestit ilmaiseksi. Seksitautitesteissä on hyvä käydä säännöllisesti, ja aina, jos sinulla on ollut seksiä ilman kondomia. Seksitaudit voivat olla oireettomia, eli ne eivät aina näy tai tunnu. Ne voivat myös aiheuttaa erilaisia oireita ja kipua. Seksitaudin oireita voivat olla kutina, kirvely, näppylät tai epänormaalit eritteet peniksessä tai peräaukossa. Seksitaudit voivat aiheuttaa myös kuumetta tai tarvetta käydä usein pissalla. Jos sinulla on oireita tai sinulla on huoli terveydestäsi, voit soittaa Pro-tukipisteelle.
Nyt kerromme seksistä ja huumeista.
Jos harrastat seksiä ja käytät samaan aikaan huumeita tai alkoholia, muista huolehtia itsestäsi. Tutustu ensin huumeiden vaikutuksiin sekä alkoholin ja huumeiden yhteisiin vaikutuksiin. Annostele huumeita varovaisesti, älä ota paljon kerralla. Jos käytät huumeita pistämällä, käytä aina vain puhdasta neulaa ja muita käyttövälineitä. Muista myös syödä, juoda ja levätä. Voit puhua huumeiden käytöstä meidän kanssa.
Me olemme Pro-tukipiste. Me olemme täällä sinua varten, ja haluamme auttaa. Me emme kerro mitään sinusta eteenpäin ja meillä voit olla oma itsesi.
Soita arkipäivisin numeroon +358 40 650 3705 tai tule käymään meillä Helsingissä Kampissa. Osoitteemme on Urho Kekkosen katu 4–6 B. Soita ovikelloa ja tule ylös viidenteen kerrokseen. Saapumisohjeet näet myös käyntikortista sekä verkkosivulta. Kokeile seuraavana arkipäivänä uudestaan, jos emme ole paikalla.
Tervetuloa.
[Musiikkia]
OSA 3. TURVALLISUUS
[Musiikkia]
Hei. Tämä on Pro-tukipisteen opas.
Me Pro-tukipisteellä tarjoamme terveysneuvontaa, ohjeita ja apua ihmisille, jotka myyvät seksiä.
Seuraavaksi kerromme, miten sinä voit pitää huolta itsestäsi ja turvallisuudestasi.
Jos saat seksistä rahaa tai harrastat seksiä ja käytät huumeita, sinun on hyvä pitää huolta itsestäsi.
Vaikka sinulle maksetaan seksistä, voit päättää itse mitä haluat tehdä. Sinua ei saa käskeä tai pakottaa tekemään asioita, joita et halua tehdä. Älä tee mitään, mitä et halua tehdä, mistä et pidä tai mistä tulee paha olo. Sinulla on oikeus tehdä omat päätöksesi.
Jos joku pyytää sinua maksamaan vuokran seksillä tai et saa valita seksikumppaneitasi itse, kannattaa puhua meille. Voit puhua Pro-tukipisteen työntekijän kanssa rauhassa ja turvallisesti.
On tärkeää, että suojelet tietojasi ja yksityisyyttäsi. Yksityisyys tarkoittaa sitä, kuinka paljon kerrot itsestäsi muille. Voit päättää itse, mitä henkilökohtaisia tietoja kerrot muille. Henkilökohtaisia tietoja ovat esimerkiksi nimesi, kotiosoitteesi tai puhelinnumerosi.
Jos etsit seuraa tietokoneella tai puhelimella, muista suojella tietojasi ja yksityisyyttäsi tarkasti. Ajattele, minkälaisia kuvia julkaiset ja mitä kerrot itsestäsi.
Voimme auttaa, jos sinua on kohdeltu huonosti tai väkivaltaisesti. Sinua ei saa lyödä tai muuten satuttaa. Sinua ei saa kiristää, pakottaa tai uhkailla. Sinulta ei saa viedä rahaa tai tavaroita. Sinulla on oikeus elää turvassa ja rauhassa.
Jos sinua on satutettu tai uhkailtu tai sinä pelkäät, voit puhua meille. Jos sinulla on kipua, voit huonosti tai nukut huonosti, voit puhua meille. Sinulla on myös oikeus tehdä rikosilmoitus ja saada apua, jos joudut rikoksen uhriksi.
Muista että sinulla on oikeus elää rauhassa ja turvassa. Olet arvokas, ja me kuuntelemme sinua.
Soita meille, jos sinulla on turvallisuuteen, hyvinvointiin tai yksityisyyteen liittyviä kysymyksiä. Me haluamme auttaa sinua. Sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi, näyttää passiasi tai maksaa avusta.
Soita arkipäivisin numeroon +358 40 650 3705 tai tule käymään meillä Helsingissä Kampissa. Osoitteemme on Urho Kekkosen katu 4–6 B. Soita ovikelloa ja tule ylös viidenteen kerrokseen. Saapumisohjeet näet myös käyntikortista sekä verkkosivulta. Kokeile seuraavana arkipäivänä uudestaan, jos emme ole paikalla.
Tervetuloa.
[Musiikkia]
Ääniopas on tuotettu Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opinnäytetyönä yhteistyössä Pro-tukipisteen työntekijöiden kanssa. Lisäksi oppaan laatimisessa on käytetty seuraavia lähteitä:
Positiiviset ry. (i.a.). Kemseksi (chemsex). https://www.positiiviset.fi/tietoa/kemseksi-chemsex/
Hivpoint. (i.a.). Prep - hivin ehkäisylääke. https://hivpoint.fi/prep-hivin-ennaltaehkaisylaake/
Hiltunen-Back, E. (2023). Seksitaudit (sukupuolitaudit). Kustannus Oy Duodecim. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00497
Leskelä, L. (2019). Selkokieli – saavutettavan kielen opas. Kehitysvammaliitto ry.



